פיתוח מנהלים

פיתוח מנהלים נועד להכשיר לפתח ולשמר מנהלים כדי לשפר את כישוריהם ויכולותיהם ולגרום להם להרגיש נחוצים ויעילים בחברה. זהו תהליך מתמשך שמטרתו לסייע למנהלים לצמוח ולהתפתח אישית ומקצועית. ישנם גורמים רבים שיכולים לתרום להצלחתה של חברה, אך אחד הגורמים החשובים ביותר הוא איכות המנהלים שלה. מנהלים טובים הם אלו שיכולים להוביל, לדרבן, לקדם ואפילו לגרום לעובדים שלהם להיות מרוצים. הם אלו שיכולים לקחת החלטות טובות, לפתור בעיות ולתכנן את העתיד של החברה.

פיתוח מנהלים הוא כלי חשוב שיכול לעזור לארגונים לפתח ולשמר מנהלים טובים. זהו תהליך שיכול לעזור למנהלים ללמוד כישורים חדשים, לשפר את כישוריהם הקיימים ולפתח את היכולות הניהוליות שלהם. בעזרת פיתוח מנהלים המנהל ירגיש נחוץ ושהחברה משקיעה בו, והוא מצידו לא ימהר לחפש אלטרנטיבות. חשוב גם לציין שחברה שלא מפתחת את המנהלים שלה, עלולה למצוא את עצמה מחפשת מנהלים חדשים ומשקיעה משאבים רבים בתכנית שימור ופיתוח.

פיתוח מנהלים

ישנן דרכים רבות שונות לפיתוח מנהלים. חלק מהארגונים מציעים תוכניות פיתוח מנהלים פנימיות רשמיות, בעוד שאחרים משתמשים בתוכניות פיתוח מנהלים חיצוניות פחות רשמיות ומוכרות. ישנם גם גורמים רבים שיכולים להשפיע על יעילותה של תוכנית פיתוח מנהלים, כגון:

  • תמיכה של ההנהלה הבכירה
  • התאמה של התוכנית לצרכים של הארגון
  • איכות המאמנים והמנחים
  • מחויבות של המשתתפים

כעת נבחן סוגיות שונות לגבי פיתוח מנהלים ונבין למה הוא השקעה חשובה עבור ארגונים רבים. מדובר בתהליך חשוב שכל ארגון שרוצה לצמוח, להתפתח ולהצליח, חייב את זה לעצמו.

מהי המטרה של פיתוח מנהלים?

פיתוח מנהלים הוא תהליך שאינו פוסק. מדובר בתהליךל המקנה למנהלים אימון והדרכה להגביר את יכולתם. המטרה היא לספק למנהלים את הכלים להתקדם בצורה אישית ומקצועית, כדי להוביל את הארגון לרמות גבוהות יותר של הצלחה. לשם כך, חשוב להבין את היתרונות שיש במימוש תהליך משמעותי זה.

ישנם מספר יתרונות לפיתוח מנהלים, והם:

  • שיפור ביצועים עסקיים: מנהלים טובים יכולים לסייע לארגון לשפר את ביצועי העסק. הם יכולים לעשות זאת על ידי ניהול יעיל של משאבים, יצירת מוטיבציה לעובדים וקבלת החלטות רצויות.
  • ירידה בהוצאות על גיוסים: מנהלים טובים הם בעלי ערך רב לארגון. הם יכולים לעזור לארגון לחסוך כסף שהיה יוצא על הכשרות, גיוסים והבאת מנהלים אחרים במקומם.
  • שיפור שביעות הרצון של העובדים: מנהלים טובים יכולים לשפר את שביעות הרצון של העובדים. הם יכולים לעשות זאת על ידי יצירת סביבת עבודה חיובית, מתגמלת ומאתגרת.
  • שיפור יצירתיות וחדשנות: מנהלים טובים יכולים לסייע לארגון לשפר את היצירתיות והחדשנות. הם יכולים לעשות זאת על ידי עידוד עובדים לחשוב מחוץ לקופסה, לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים.
  • שיפור עבודת הצוות: מנהלים טובים יכולים לסייע לארגון לשפר את עבודת הצוות. הם יכולים לעשות זאת על ידי קידום יכולות תקשורת טובות יותר, שיתוף פעולה וקבלת החלטות משותפת.
  • קבלת החלטות יעילה: פיתוח מנהלים יכול לסייע לארגון לשפר את מנגנון קבלת ההחלטות ולהפוך אותו ליעיל יותר. ניתן לבצע זאת על ידי שימוש בתהליכים יעילים לקבל החלטות, על ידי איסוף מידע מהיר ומדויק ועל ידי קבלת החלטות מבוססות ראיות ונתונים.
  • שיפור התקשורת: מנהלים טובים יכולים לסייע לשפר את התקשורת בארגון. הם עושים זאת על ידי תקשורת ברורה ומדויקת, על ידי הקשבה אקטיבית לעובדים ועל ידי בניית אמון עם העובדים.
  • שיפור המודעות העסקית: מנהלים טובים יכולים לסייע לארגון לשפר את המודעות העסקית. הם יכולים לעשות זאת על ידי לימוד על העסק, התעשייה וסביבת העסקים התחרותית.
  • שיפור הקריירה של המנהלים: פיתוח מנהלים יכול לעזור למנהלים לשפר את הקריירה שלהם. הפיתוח גורם לרכישת כישורים חדשים, על ידי הרחבת הרשת המקצועית ועל ידי קבלת הכשרה ניהולית.

איך מתבצעת ההכשרה בפיתוח מנהלים?

הכשרה עבור פיתוח מנהלים יכולה להתבצע במספר דרכים. החברה יכולה לייצר מחלקה האחראית על זה בתוך החברה, כמו פיתוח הדרכה, וניתן גם להוציא את זה החוצה לסדנאות מחוץ לארגון או אפילו בחו"ל, או הבאת מנטורים לארגון עצמם. נבחן כעת מספר שיטות:

הכשרה פורמלית: הכשרה פורמלית היא הכשרה המתבצעת בדרך כלל בסביבה מבוקרת, כמו בית ספר, אוניברסיטה או בוט קאמפ למשל. הכשרה פורמלית יכולה להימשך מספר שבועות או חודשים, והיא כוללת בדרך כלל שיעורים, סדנאות ופרויקטים ובסופם יש מבחני הערכה.

לדוגמה, ארגון יכול להציע תוכנית הכשרה פורמלית למנהלים שלו, שבה הם ילמדו על נושאים כגון ניהול זמן, ניהול עובדים, קבלת החלטות ועוד. התוכנית יכולה להיות מועברת על ידי מרצים מקצועיים, או על ידי מנהלי הארגון עצמם בתוך הארגון ומחוצה לו.

הדרכה לא פורמלית: הדרכה לא פורמלית היא הכשרה המתבצעת בדרך כלל בעבודה. הדרכה לא פורמלית יכולה להימשך מספר שעות או ימים, והיא כוללת בדרך כלל שיחות עם מנחים, התנסות בעבודה וקבלת משוב.

לדוגמה, מנהל מנוסה יכול להדריך מנהל חדש בעבודה, ולהראות לו איך לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר. המנהל המנוסה יכול גם לספק למנהל החדש משוב על עבודתו, ולהציע לו עצות לשיפור ובכך להפוך למנטור זמני עבורו. המנהל החדש גם מרוויח נטוורקינג להמשך הדרך שלו.

חניכה: חניכה היא סוג של הכשרה שבה עובד חדש או לא מנוסה (החניך) מקבל הדרכה אישית מעובד מנוסה יותר (המנטור). החניכה יכולה להימשך מספר שבועות או חודשים, והיא כוללת בדרך כלל שיחות עם המנטור, התנסות בעבודה וקבלת משוב. חניכה מאוד מקובלת ברגע שמגיע עובד או מנהל חדש למשרד. בשונה מהדרכה, החניכה יותר אישית ויכולה להתקיים אפילו באופן יומיומי, כאשר מתקיימות שיחות סיכום בין המנטור והחניך בסוף או תחילת יום עבודה.

לדוגמה, מנהל מנוסה יכול לקחת תחת חסותו מנהל חדש, ולהעניק לו את ההזדמנות ללמוד ממנו ולהתפתח. המנטור יכול לספק למתמחה משוב על עבודתו, ולהציע לו עצות לשיפור.

לימוד עצמי: לימוד עצמי הוא סוג של הכשרה שבה המנהל לוקח על עצמו את האחריות ללמוד כישורים חדשים או לשפר את כישוריו הקיימים. לימוד עצמי יכול להתבצע בדרך כלל באמצעות ספרים, קורסים מקוונים, סדנאות וכו'.

לדוגמה, מנהל יכול לקרוא ספרים על ניהול ופיתוח מנהלים, להשתתף בקורסים מקוונים על ניהול (עם או בלי סבסוד מהארגון), או להשתתף בסדנאות על ניהול.

הדרך הטובה ביותר לפיתוח מנהלים תהיה שילוב של כל הדרכים הנזכרות לעיל. על הארגון לבחור את הדרך המתאימה ביותר לצרכיו ולצרכי מנהליו. חשוב לציין כי פיתוח מנהלים הוא תהליך מתמשך, והוא לא צריך להסתיים עם סיום התוכנית. על המנהלים להמשיך ללמוד ולצמוח גם לאחר שהם סיימו את ההכשרה.

פיתוח מנהלים ככלי שימור

פיתוח מנהלים הוא תהליך בו מתבצעת הכשרה והדרכה למנהלים, במטרה להרחיב את יכולתם וכישוריהם. התהליך הזה אינו רק חשוב, אלא גם קרדינלי לארגונים, שבעזרתו הם מקבלים מנהלים אפקטיביים יותר, מה שיכול להבטיח הצלחה בטווח הארוך לארגון.

פיתוח מנהלים יכול לשמש גם ככלי שימור. כאשר ארגונים משקיעים במנהלים שלהם, הם מאותתים להם שהם חשובים לארגון ושהם מעריכים את עבודתם. הפיתוח יכול לעזור לארגונים לשמור על המנהלים הטובים ביותר שלהם ולהפחית את הסיכוי שיחפשו הזדמנויות אחרות.

ישנן מספר דרכים שבהן פיתוח מנהלים יכול לשמש ככלי שימור. אחת הדרכים היא על ידי מתן הזדמנויות למנהלים להתפתח מקצועית. ניתן לבצע זאת על ידי מתן קורסים, הכשרה וסדנאות. כאשר מנהליים לומדים ומשתפרים, הם יותר נוטים להישאר בארגון.

דרך נוספת שבה פיתוח מנהלים יכול לשמש ככלי שימור היא על ידי מתן תחושת משמעות למנהלים. כאשר מנהלים מרגישים שהם תורמים לארגון ושהעבודה שלהם חשובה, סיכוי גבוה יותר שלא יחפשו מקומות עבודה חדשים כי הם מרגישים שהם חיוניים לארגון. פיתוח מנהלים יכול לעזור למנהלים להרגיש תחושת משמעות על ידי מתן הזדמנות עבורם לקחת על עצמם אתגרים חדשים, ללמוד כישורים חדשים ולתרום לארגון באופן משמעותי. ברגע שהם מרגישים שהארגון משקיע בהם, הם ירצו להשקיע בחזרה ולתת אפילו עוד קצת, כי הם יודעים שמדובר ביחסים סימביוטיים.

נצרף עוד 3 דרכים לשימור מנהלים בעזרת פיתוח מנהלים:

  • לספק למנהלים הזדמנויות להתקדם בקריירה שלהם. ניתן לבצע זאת על ידי מתן הזדמנויות לקחת על עצמם אתגרים חדשים, ללמוד כישורים חדשים או לקבל תפקידים חדשים ומאתגרים יותר בארגון. האחריות הגדולה שהמנהלים ירגישו עם הקידום, תעזור לשמר אותם בתוכו. מנהל שקודם זה עתה, כולל תנאים ושכר, לא ירצה לחפש מקום עבודה חדש כנראה, גם אם היה באמצע החיפושים.
  • ליצור סביבת עבודה חיובית ומעודדת. על ידי מתן תמיכה, הערכה ומשוב למנהלים אנחנו מסמנים להם שאנחנו רוצים בהם ובטובתם. כאשר מנהלים מרגישים שהם נמצאים בסביבת עבודה חיובית ומעודדת, הם יותר נוטים להיות נאמנים לארגון ולהישאר איתו.
  • הצעת חבילות הטבות. זה יכול להיות על ידי מתן תנאי פנסיה טובים, ביטוח בריאות ותגמולים אחרים. כאשר מנהליים מרגישים שהם מקבלים תמורה טובה על עבודתם ותנאים מפנקים שגם מראים על הערכה, הם יותר נוטים להישאר בארגון.

אלו הן רק חלק מהדרכים שבהן פיתוח מנהלים יכול לשמש ככלי שימור. על ידי מתן הזדמנויות למנהלים להתפתח מקצועית, תחושת משמעות, תרומה לארגון, הזדמנויות להתקדם בקריירה שלהם, סביבת עבודה חיובית ומעודדת וחבילות הטבות טובות, ארגונים יכולים לשמור על המנהלים הטובים ביותר שלהם ולהפחית את הסיכוי שהם יחפשו הזדמנויות אחרות.

סיכום

פיתוח מנהלים הוא תהליך חשוב שארגונים רבים יכולים להפיק ממנו תועלת. הוא יכול לעזור לארגונים לפתח מנהלים טובים יותר, מה שיכול להוביל להצלחה ארוכת טווח של הארגון. פיתוח מנהלים יכול לשמש גם ככלי שימור על ידי מתן הזדמנויות למנהלים להתפתח מקצועית, תחושת משמעות ולתרום לארגון.

כמה מהדברים שלמדנו עד כה על מפיתוח מנהלים:

  • מנהלים טובים הם חיוניים להצלחת הארגון.
  • פיתוח מנהלים יכול לעזור לארגונים לפתח מנהלים טובים יותר.
  • פיתוח מנהלים יכול לשמש ככלי שימור.
  • ישנן דרכים רבות שונות לפיתוח מנהלים.
  • הדרך הטובה ביותר לפיתוח מנהלים תהיה שילוב של כל הדרכים הנזכרות לעיל.
  • על הארגון לבחור את הדרך המתאימה ביותר לצרכיו ולצרכים של המנהלים שלו.

נחזור ונדגיש שפיתוח מנהלים הוא תהליך מתמשך, והוא לא צריך להסתיים עם סיום התוכנית.

על המנהלים להמשיך ללמוד ולצמוח גם לאחר שהם סיימו את ההכשרה.

פיתוח מנהלים הוא תהליך חשוב שארגונים רבים יכולים להפיק ממנו תועלת. הוא יכול לעזור לארגונים לפתח מנהלים טובים יותר, מה שיכול להוביל להצלחה ארוכת טווח של הארגון. למידע נוסף איך תוכלו לפתח את המנהלים שלכם, או על תכניות הפיתוח בכלל, פנו אלינו.